Oppfordring om å begrense reiser til kommuner med smitteutbrudd

På vegne av kriseledelsen i Gjerstad kommune oppfordrer ordfører Inger Løite alle til å begrense reiser til Arendal, Grimstad, Lillesand og Kristiansand til det strengt nødvendige, pga. smitteutbrudd i disse kommunene.

Smittesituasjonen i Norge er stigende og det britiske muterte viruset er i ferd med å ta over. Vi vet at dette smitter lettere enn det vi har hatt tidligere.I Gjerstad er det heldigvis rolig men vi vet at det kan endre seg raskt.
Det er dessverre en  dramatisk utvikling i flere kommuner nær oss. Vi vil derfor oppfordre alle til å begrense reiser til  Arendal, Grimstad, Lillesand og Kristiansand til det strengt nødvendige.

For de som ikke kan ha hjemmekontor regnes reiser ifm jobb som nødvendig.

I tillegg minner vi igjen om at alle bør begrense sosial kontakt så mye som mulig. Vær nøye med håndhygiene, hold avstand og bruk munnbind der det ikke er mulig å holde minst en meter avstand.

Vi hadde virkelig håpet at det ikke hadde vært nødvendig med en slik påminnelse for nå er vi er alle slitne av å leve med restriksjoner, men det ser ut som vi må holde ut en stund til.

Det blir kanskje litt enklere å tåle når vi vet at det vil komme store mengder vaksine til landet vårt i de nærmeste månedene, det vil hjelpe på situasjonen og føre til gradvis mer normalisering av samfunnet og hverdagen for oss alle.