En individuell plan skal sikre:
- at tjenestene du mottar blir samordnet og individuelt tilpasset
- at alle tjenesteytere samarbeider med deg og/eller dine pårørende og med hverandre
Hva er en koordinator?
En koordinator er en person som hjelper med å samordne dine tjenester. Koordinatoren hjelper også å lage en individuell plan.
Hvem har rett til individuell plan og koordinator?
Dersom du har behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett til å få utarbeidet en individuell plan og få en koordinator. En individuell plan skal bare utarbeides dersom du selv ønsker det. Du har rett til å få en koordinator selv om du ikke ønsker å lage en individuell plan.
Hvordan få en individuell plan?
Kommunen har ansvar for å tilby en individuell plan i de tilfellene det er behov for det. Du eller dine pårørende kan også selv be om å få laget en individuell plan og/eller å få en koordinator. Ta kontakt med oss. Du kan også søke om individuell plan.
Her finner du søknadsskjema og informasjon om hvordan du skal søke på helse- og omsorgstjenester i Gjerstad kommune.
Vi vil innhente opplysninger for å kunne tildele koordinator og individuell plan. Når tildelingen er klar, vil en koordinator kontakte deg og du må fylle ut en samtykkeerklæring.
Lover og rettigheter
Du har rett til å medvirke, og tjenesteapparatet skal legge til rette for dette. Pårørende skal også få medvirke i den grad du ønsker det. Pårørende har også rett til å medvirke dersom den som får individuell plan ikke har samtykkekompetanse.
Retten til en individuell plan står i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-5. Retten til å delta i arbeidet med planen står i § 3-1. Den individuelle planen gir ikke en større rett til helse- og omsorgstjenester enn det som følger av regler som gjelder ellers.
Klage
Dersom du får avslag på individuell plan, kan du klage til fylkesmannen etter pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2.