Individnivå
Brukermedvirkning på individnivå:
- Innflytelse på egen behandling og oppfølging.
- Tillit til egen behandler/tjenesteutøver og opplevelse av å bli møtt med respekt.
- Tilstrekkelig informasjon.
- Tilbud om opplæring i selvhjelp, mestring og nettverksetablering.
- Pårørende har en opplevelse av å være ivaretatt.
Systemnivå
Brukerundersøkelse
Kvalitativ spørreundersøkelse om hvordan brukerne av ulike tjenester, opplever hjelpen familien får av kommunen.
- Brukerne er stort sett fornøyd med tjeneste de møter
- Tilbakemeldinger om lang behandlingstid på enkelte tjenester har medført stor belastning på familien
- Ønsker mer hjelp til å forstå lovverk, særlig ifht økonomi ved opphold
- Økonomisk støtte har vært et blant de viktigste behovene familier og barn har
- Foreldre som strever med økonomien, prøver å beskytte barna slik at de ikke merker dette
Erfaringene fra undersøkelsen vil bli brukt i kompetansehevingen av ansatte og ledere. Vi vil fortsette å bruke undersøkelsen i 2018, slik at vi kan få et større datagrunnlag å sammenligne resultatene med.
Brukermedvirkning i skolen
Brukermedvirkning: Hvordan vil du bli møtt
- Foreldremøter i barneskolen og barnehagen
- Samarbeidsutvalget i barnehagen
Foreldrene har i grupper, eller anonymt, skrevet ned hvordan de vil bli møtt når det oppstår en vanskelig situasjon i familien, og de har behov for å dele dette med ansatte som arbeider med barnet. Svarene vil bli viktige for videre arbeid med barn som bekymrer. Her kommer en oppsummering:
Foreldre ønsker:
- å bli møtt med forståelse, respekt og interesse for det de forteller
- å få en følelse av at de ikke har mislykket, men gjør så godt de kan (normaliserer situasjonen)
- at ansatte ikke er dømmende
- ansatte setter av tid til å lytte
- at ansatte fortsetter å spør «hvordan går det? Trenger du hjelp?»
- at ansatte opprettholder taushetsplikten, evt. innhenter samtykke dersom nødvendig
Innspill på samarbeid, tiltak og oppfølging:
- Lage en plan i samarbeid med foreldre, med oppfølgingsmøte/dialog om hva som skjer av endringer (positive og negative)
- Ansatte som prater med barnet om det som er vanskelig samt samarbeider om løsninger
- Ansatte som tåler/våger og spør når noe er vanskelig, samt tåler å høre om det som er vanskelig
- Ansatte som viser fleksibilitet i en periode- er åpne for utradisjonelle løsninger (se hele barnet og familien)