I Gjerstad kommune jobbes det mye med tidlig innsats knyttet til barn og unge, gjennom vår tverrfaglige satsing «Vi bryr oss – SAMMEN for barn og unge». Folkehelseprogrammene BTI (bedre tverrfaglig innsats) og HBS (helsefremmende barnehager og skoler) er en del av denne satsingen.
Bedre Tverrfaglig Innsats, BTI-modellen, er en samhandlingsmodell som beskriver den sammenhengende innsatsen i og mellom tjenester rettet mot gravide, barn, unge og familier som det er knyttet en bekymring til. BTI-modellen skal bidra til tidlig innsats, samordnede tjenester og medvirkning/foreldreinvolvering.
Tidlig innsats: Her handler det både om helsefremmende og forebyggende innsats. Det skal oppdages og følge opp vansker i tidlig alder og tidlig i et risikoforløp. Det kan være forhold i hjemmet, personlige egenskaper eller miljøet i barnehagen/skolen eller fritida, som skaper utfordringer. Hjemmet, helsestasjonen, barnehagen og skolen har derfor en sentral plass i å oppdage og følge opp målgruppen.
Samordne tjenestene: Dette handler om tverrfaglig arbeid mellom tjenestene i kommunen. Man skal skape et helhetlig og sammenhengende system mellom ulike tjenester og brukeren. Hensikten er at tjenestene skal fremstå enhetlig overfor brukerne, uten at det skal være brudd i oppfølgingen.
Medvirkning: Brukerne og de ansatte i enhetene, må involveres i å tilpasse BTI på kommune- og tjenestenivå og i den individuelle oppfølgingen, på et tidlig tidspunkt. Dette innebærer at det skal legges til rette for at både ansatte og foreldre/brukere enkelt skal kunne komme i kontakt med aktuelle virksomheter/tjenester ved undring eller bekymring for egne eller andres barn.
Foreldreinvolvering handler om at BTI-modellen er basert på at foreldre i utgangspunktet alltid skal være en del av løsningen på et problem.
BTI er et handlingsforløp, som er illustrert gjennom fire nivåer fra 0 til 3, se figuren under.
>
Hvert nivå i figuren beskriver arbeidet med å avklare undring/bekymringer og iverksette tiltak i egen enhet, og evt. tiltak i samarbeid med andre enheter. De fire nivåene skal omfatte alle oppgaver og aktiviteter som berører tidlig og tverrfaglig innsats og oppfølging av barn og unge. Brikkene i figuren over symboliserer nivåene og antall tjenester som involveres.
De ulike nivåene i figuren bindes sammen av brikken som strekker seg mellom nivåene. Denne symboliserer koordineringsansvaret, og kalles i BTI sammenheng «Digital stafettlogg». Stafettloggen kan være et elektronisk arbeidsverktøy for å registrere innsatser og beslutninger som er tatt i forhold til en opprettet sak/bekymring knyttet til gravide, barn, unge og foreldre/familier. I stafettloggen skal det fremgå hvem som har ansvaret for å sikre koordineringen av og fremdrift av tiltak knyttet til den/de det er registret bekymring til. Denne «digitale stafettloggen» skal sikre helhetlig og koordinert innsats uten at det blir brudd i oppfølgingen. Her kan også tiltak som foreldrene har ansvar for beskrives.
Vi har utarbeidet en handlingsveileder; «fra bekymring til handling», og felles samtykkeskjema:
https://www.gjerstad.kommune.no/politikk-og-organisasjon/vi-bryr-oss-sammen-for-barn-og-unge/
Her er konkrete verktøy som hjelpemiddel og utdyping av de forskjellige trinnene i BTI-modellen.
I 2021 har vi også laget en digital handlingsveileder for BTI i Gjerstad.
I Gjerstad har vi en ressursgruppe knyttet til arbeidet rundt «Vi bryr oss – SAMMEN for barn og unge». I denne ressursgruppa er det representanter fra alle enheter som jobber med barn og unge og/eller deres familier, med en eller flere personer. Dette er en gruppe som inkluderer både arbeidet med BTI og HBS.
Kontinuerlig innsats:
Alle enheter som jobber med barn/unge og/eller deres familier, har jevnlige, tidfestede, BTI-møter ila året, hvor det jobbes med øvingsoppgaver og caser.
Det blir sendt ut nyhetsbrev knyttet til «Vi bryr oss – SAMMEN for barn og unge», til alle ansatte i Gjerstad kommune, to ganger i året.
Vi jobber med å innarbeide felles ledesnor; peilemerker, for alle ansatte i kommunen, i møtet med brukere.